Monday, September 15, 2008

Restu Bonda

Mungkin ada dikalangan kita kini yang sering alpa dan lupa. Sering dinasihati dan sering juga mendengar nasihat sahaja. Nasihat bonda seperti tiupan angin di telinga.
Kini peluang aku nak berkongsi cerita.
Selepas sahaja aku menamatkan pengajian hahaha... Alhamdulillah aku ditawarkan kerja. Walaupun lain dari bidang yang pelajari dulu. Aku hanya sempat merasa dunia pengangguran dalam 2 bulan sahaja.
Inilah yang dikatakan takdir. Yang paling penting restu bonda sentiasa disisi

Rentetan - Story 1st Job.
Selesai sahaja hari konvokesyen di UTM Skudai, aku dan rakan-rakan beria-ria di keluarga angkat kami di Jeli, Kelantan. Kring Kring Kring....
30 Ogos 2000 aku dipanggil pulang segera untu pekerjaan yang pertama. Alhamdulillah aku diterima kerja sebagai pembantu teknikal Elektrik pada 2 Sept 2000. Walaupun berlainan bidang, tapi ini yang dikatakan pengalaman. Alah bisa tegal biasa. Aku pun menerima perlawaan tersebut. Selepas sahaja 2 minggu aku mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke UPSI. Entah kenapa aku membuat keputusan tidak pergi untuk menjadi guru. Ada juga yang menyatakan yang aku silap. Aku rugi. Rugi dan menyesal tiada dalam kamus hidup aku. Mungkin ada hikmah penolakan aku untuk menjadi guru. Mungkin aku tidak akan menjadi guru yang hebat. so, itulah hakikatnya, dengan restu bonda.... segalanya diatur dengan cukup baik sekali. Syukur Alhamdulillah.

Sekembali aku dari Kelantan, berkecimpung dalam arena wiring, ke sekolah, bangunan kerajaan dan juga serba sedikit terlibat dalam dunia bisnes. Ada sedikit sebanyak perkara yang baik dan buruk yang aku pelajari. apabila dikata itu kerja salah... Jawapan nya.. "Dalam bisnes ini semua biasa"... So, 2 tahun aku bertahan. Bukan apa, cuma tidak mengikut rentak aku. Keberkatan penting bagi aku. Duit gaji ku perlu diberikan pada ibu untuk ia menunaikan Haji di Tanah Suci. Itu impian aku. Adakah aku ingin terus bekerja sebegini. Fikir2 kan dan renongkanlah kwn2 ku.
Cari rezeki yang berkat untuk kesenangan kita dan seluruh ahli keluarga kelak.
Aku merantau untuk mencari keselesaan lagi.

Rentetan - Story 2nd Job FC's
Julai 2004, aku ditawarkan sebagai fc di sebuah training consultant. Sahabat baik ku yang membwa aku kesana. Macam tidak percaya, bekerja dahulu kemudian baru ditemuduga. Confirm aku diterima. Sebabnya, interview pagi dibawa ke petang. Tak tahu nak kemana sepanjang di KL. So, volunteer je.. tolong-tolong. terus dapat kerja. Aku pun confident. Ingat lagi Ms Juliah Shamsul yang meninterview aku masa tue. Selepas je diterima, aku dikehendaki ke negeri Sabah untuk menjalankan kem ICT disana. Bagaikan terkejut bagi aku. Detik 11 Julai 2004 aku mengorak langkah ke negeri dibawah bayu berteman kan azzah@ajai teman baik ku.

Dengan bermula sebagai fc.. perkara dimaki, dicaci dan dihina sudah menjadi biasa. Rentak kehidupan. Semua nak yang perfect. Sampai lupakan perikemanusiaan. Semua ini, pengalaman. Dari fc...
Lead fc...
Pengurus Program
Project Executive
Senior Project Executive
Trainer
Hinggalah Project Manager
Dan Insya Allah Pengurus

yang penting keberkatan dan jangan iri hati sesama sendiri.
Belajar untuk bersyukur. Alhamdulillah sehingga sekarang seluruh Malaysaia termasuk Sabah, Sarawak dan Labuan telah ku jejaki. Terima kasih bonda, teman-teman dan bekas majikan.

No comments: